Bij ons trainen de kinderen in aangepaste leeftijdsgroepen. Zo kunnen wij vaardigheden ontwikkeln volgens de “window of trainability” (lcruciale tijd in het leven van een kind, wanneer zeer specifieke ontwikkeling plaatsvindt en training een optimale effect heeft).
Onze leraren zorgen voor een passende stimulus van bepaalde vaardigheden volgens het “window of trainability” tijdens de lessen. Zo garanderen zij dat de kinderen zich optimal kunnen ontwikkelen en belangrijke vaardigheden vormen.
Active Start programma
uitbeelding van basisvaardigheden - lopen - springen - werpen
introductie van het ``ABC'S of athleticism`` - agility (behendigheid) - balance (balance) - coordination (coordinatie) - speed (snelkracht)
ontwikkeling van flexibiliteit
breed aanbod aan materialien
speelse manier van kennismaking met de vechtkunsten
plezier, lachen, gemeenschap
streepjes examen
FUNdamentals programma
vorming van basis bewegingsvaardigheden - lopen - springen - werpen
introductie van JuJutsu specifieke bewegingsvaardigheden - bewegen vooruit, achteruit, zijwaards - vallen - rollen - vegen - blokken
vervolg ontwikkeling flexibiliteit
focus op lateralizatie (links en rechts) - coördinatie (simple tot complexe oefeningen) - ritme - reactievermogen - behendigheid
spelletjes voor de verdere ontwikkeling van snelkracht - uithoudingsvermogen - behendigheid
examens voor wit en geel mogelijk
Learn to train programma
consolideren van eerder aangeleerde vaardigheden
nadruk op algemene fitnes ontwikkeling - kracht (middels eigen lichaamsgewicht) - uithoudingsvermogen (door spelletjes) - snelheid (activiteiten die behendigheid en verandering van richting benadrukken)
eerste kennismaking met het Chi Ryu Aiki-JuJitsu programma
ontwikkeling volgens de waarden en etiquetten van de dojo - doorzettingsvermogen – eergevoel – integriteit – zelfbeheersing – beleefdheid – loyaliteit
examens volgens het Chi Ryu Aiki-JuJitsu programma
Kobudo Start programma
introductie van traditionele gereedschappen uit Okinawa (trainingswapens) - Bo (lange stok)
hanteren van wapens - afspraken rond zekerheid en gecontroleerdheid tijdens de lessen
focus op links-rechts lateralisatie - coördinatie (hand-voet, oog-hand) - kracht
Bo - Hojo Undo Dai Ichi (serie van 5 basistechnieken)
Kumite (oefenen met een partner) - zekerheid - terughouding - controle - respect
eerste begrippen en terminologie van het Kobudo
examen volgens het Kobudo programma
Kobudo FUNdamentals programma
uitbouw van kennis over traditonele gereedschappen van Okinawa ( trainingswapens) - Bo (lange stok) - Sai (drietand) - Tunkwa (handvat van een molensteen) - Tinbe (schild met machete)
historische achtergrond van het gebruik van de gereedschappen
versterking van lateralisatie oefeningen - coördinatie - kracht - snelheid
Bo - Hojo Undo Dai Ichi - Hojo Undo Dai Ni - Hojo Undo Dai San (15 technieken)
Sai - Waza 1 - 5
Tunkwa - Waza 1 - 5
Kumite (oefeningen met een partner) - Bo tai Tunkwa - Bo tai Sai
examen volgens het Kobudo programma
speciale les voor Kata trainingen (individuele oefening met een reeks vastgelegde bewegingen)
voor kinderen die het Kobudo Start programma afgesloten hebben en vervolgens in het Kobudo FUNdamentals programma zitten
aanvullende les voor Kobudo Kids 2
Bo Kata - Shushi no Kun
Sai Kata - Ni Cho Sai
Tunkwa Kata - Tunkwa Dai Ichi
Tinbe Kata - Tinbe nu Ti
kenismaking met het Japanse zwaard
concentratieoefeningen en mentale kalmte
gebruik van een Bokuto (houten zwaard) tijdens de lessen
ashi waza (typische voetbewegingen) en suburi (snijoefeningen) volgens het Iaido programma van de dojo
Chi Ryu Iaido Shoden Kihon (6 technieken) en Chi Ryu Iaido Shoden Kata (10 bewegingsvormen)
historische achtergrond over Iaido en de samoerai
kennis over onderhoud van een Japanse zwaard
speciale les voor aspiranten Instructor (alleen op uitnodiging van de sensei)
max. 5 deelnemers
individuele begeleiding van de aspiranten
sterk focus op sociale vaardigheden
verwerving van methodische en didactische kennis over lesgeven
initiatie in het begeleiden van lesdelen (opwarming, kihon en kata, cool down)
de rol van speelvormen bij kinderen